karinenpeter.reismee.nl

La Mercé!!!!

La Mercé

Van 23 tot 26 september was het Mercé festival. Hét stadsfeest van Barcelona. Geweldig, wat een festival! De hele stad bruiste van de festiviteiten. Voor iedereen was van alles te doen. Er waren culturele evenementen, optreden van bandjes en dj's, theatervoorstellingen, veel museums waren gratis open enz. en dat allemaal buiten in de open lucht! Mooi om te zien dat alles gratis georganiseerd wordt. Er hoeft nergens entree betaald te worden.

Donderdagavond hebben we de openingsprocessie (Toc d'inici) gezien. Alle figuren (reusachtige poppen en dieren) die een rol spelen op dit festival werden door de straten gedragen met hierbij een orkest van verschillende ouderwetse (voor ons niet thuis te brengen) instrumenten. Hierna zijn wij naar het park gegaan waar een lasershow was, een soort van geprojecteerd vloerkleed met bloemen die uiteen weken als je erop ging staan, lampions langs de parklanen en een mooie klassieke show met dansers die aan een hijskraan tientallen meters boven het publiek hingen. Aan het einde van de avond gingen honderden mensen elkaar te lijf met blauwe/groene/rode ballonen met lichtjes erin. Als afsluiter gingen wij naar het strand van Barceloneta waar een prachtige vuurwerkshow was.

Vrijdag overdag hebben wij op een plein de ‘human towers' oftewel de ‘castells' gezien. Dit is een typisch Catelaans verschijnsel. Verschillende wijken streden om de snelste toren te bouwen. We hebben torens gezien van wel 8 mensen hoog! Over elkaar heen, klimmen ze omhoog, om te eindigen met een (licht van gewicht) klein kind. Met een helm op, want in het verleden zijn hier kinderen bij verongelukt. Wanneer de top is bereikt gaan ze in topsnelheid weer naar beneden (zie foto's). Vrijdagavond zijn wij bij Forum geweest waar een band en dj optraden en waar een kermis was.

Zaterdag was de Correfoc. Wat een geweldig ‘once in a lifetime-ervaring'!!! We hebben nog nooit zoiets bizars als dit mee gemaakt. De Correfoc is een optocht door de straten van Barcelona. Het is het festival van het vuur, waarbij allerlei enge, lelijke draken vuurwerk uitspuwen. De straten worden gevuld met vuurwerk, explosies en kruit. De vonken en het vuurwerk vliegen je letterlijk om de oren. Mannen gehuld in truien met capuchons, beschermende brillen en sjaals om hun gezicht dansen voor de vuurspuwende draken uit en tussen alle rondvliegende vonken, terwijl de vrouwen wegduiken wanneer het vuurwerk te dicht bij komt.

Natuurlijk ook weer het vuurwerk gezien op het strand. Dat was vooral erg mooi en rustgevend, na de Correfoc overleefd te hebben... Aan het einde van de avond zijn we naar de antieke bierfabriek bij ons in de straat geweest. Straten waren afgesloten vanwege een band die daar speelde. Toen we moe waren, waren we met 100 meter lopen weer thuis. Heerlijk!

Zondag rustig aan gedaan en alleen zondagmiddag nog even gekeken bij de ‘castells', die ook vandaag weer flink aan het bouwen waren. Wij hebben het gemist, maar we hoorden van een Italiaanse kennis dat er een toren van 8 mensen hoog was ingestort. Klinkt heftiger dan het is. Maar het filmpje dat we ervan zagen zag er erg bizar uit!

Daarna naar het vuurwerk voor de Magic Fountain gekeken. Erg mooi vuurwerk, compleet met de fontein en achtergrondmuziek (zie filmpje) was helaas al weer het einde van La Mercé.

Adios!!

richard

ja bijzonder om zo te kunnen genieten van alle moois in barcelona.
blijf genieten

Kirsten

Hallo Karin en Peter,

Klinkt gaaf dat festival in Barcelona!
Lijkt me super gezellig.

Trouwens ook top dat je een baan hebt.
Gaat het goed?
jij en de computers?

Veel plezier in het warme spanje!!
Liefs Kirsten

Barbera

He
Super tof dat festival!!! Dat wil ik ook meemaken... Hadden we 2 weekjes later op vakantie gemoeten... Vooral de castells lijken me echt zo leuk om te zien!
Gaaf dat jullie het gewoon meegemaakt hebben!!
x barb

Fleur van Duijne

Ha Karin,

Het klinkt alsof jullie het heel goed hebben! Wat heerlijk...
Ik heb net een vacature naar je door gestuurd, maar zie dat je al een baan gevonden hebt, gefeliciteerd!

Blijven jullie nog lang in Barcelona? Geniet er van in ieder geval!

groeten
Fleur

Aart-Jan, Berdien en Eunice

Hallo daar!
Hoe gaat het met jullie? En met jullie banen?
Leuk hoor om zo een beetje op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
Eunice heeft het zo af en toe over jullie bijv: gister ging haar ballon met de wind mee. oh, nou gaat tie naar Spanje naar ome Peter en tante Karin toe!
He, geniet er van en groeten van ons.