karinenpeter.reismee.nl

Adios..

Hallo allemaal,

Hier onze laatste (snik..) update van het wel en wee in Barcelona! De laatste weken zijn wij door Sabina & Franciscus met een bezoekje vereerd en door Fryan & Renkie. Beide bezoekjes waren erg geslaagd. We zijn lekker uit wezen eten, wat toeristische bezoekjes gedaan, sangria gedronken, verjaardag van Stijn en nieuwe clubs bezocht tot in de late uurtjes.. oefff!

Tijdens 1 van die weekendjes zijn wij even afgesplitst en met onze kerk op pad geweest om de daklozen in de wijk Raval te voorzien van kleding, slaapzakken en voedsel. Heel raar om met al die spullen over straat te lopen en dan mensen aan te spreken. We voelden zeker een drempel, maar die was heel snel weg toen we merkte hoe blij ze waren met de spullen die de kerk had meegegeven. Vooral de boterhammen met kaas waren populair en de slaapzakken. Bizar om te merken dat er ook buitenlanders (West-Europeanen zoals wij) op straat leefden. Zij spraken dan ook Engels! Ook is Karin nog met een vrouw van de kerk naar de straat met prostituees geweest. Niet is was het lijkt, want toen een lieve, wat oudere vrouw ons aansprak dacht ze dat het gewoon om een kennis van de vrouw uit de kerk ging, tot dat ze aangaf vanochtend al 5 mannen gehad te hebben.. Later in de die straat was het wel heel duidelijk dat er prostituees werkte. We zien deze vrouwen regelmatig als we wat gaan drinken in Raval. We moeten namelijk hier door heen om bij een bar te komen. Erg triest om te zien. Al die vrouwen op de straat en de mannen die het ‘vleeswaar' lopen te keuren. Wel fijn om nu iets te kunnen doen.

Voor zijn werk is Peter vorige week nog in Nederland geweest. Businesstripje met de baas :-)Op maandagmiddag is hij naar Amsterdam gevlogen. Maandagavond gezellig bij vrienden gezeten, dinsdagochtend voorbereiding, 's middags uitgebreide presentatie bij een potentiële nieuwe opdrachtgever en vergaderd en dinsdagavond weer terug naar Barcelona gevlogen. Interessante ervaring en bijzonder dat hij mee gevraagd was, omdat ze op zijn werk ook weten dat hij weggaat!

In onze laatste dagen in Barcelona is hier ook de kou toegeslagen! Brrr, het is rond de 10 graden overdag, maar in de ochtend en avond kan het bar koud zijn/voelen. Van het weekend zijn we naar Andorra geweest. De ouders van Oscar (Spaanse vriend) hebben een vakantiehuis in de Pyreneeën. Prachtig huisje compleet met open haard. Met -15 stonden wij op de 1e dag van het seizoen op de piste. Het was nog heerlijk rustig, met super sneeuw! Vele kilometers gemaakt en fijn om te merken dat we de 180 nog niet verleerd zijn :-)

We hebben Oscar via YouTube laten zien wie Sinterklaas is. Geweldig zijn reactie toen hij op de stoomboot de Spaanse vlag zag staan: ‘Hij komt echt uit Spanje!' en toen hij Sinterklaas zag op een filmpje (‘Hij lijkt wel een heilige'!)

Afgelopen maandag was de geweldige derby Barcelona-Madrid. Misschien wel de beste wedstrijd ooit.. Terwijl Peter met Oscar, Riccardo, Judith en Stijn BINNEN de wedstrijd liep te kijken, stonden Karin en Isil, die wat later waren gekomen, BUITEN in de rij voor de bar.. De wedstrijd was zo populair dat het de dames niet meer gelukt is om binnen te komen, en ze uiteindelijk maar naar een tapasbar zijn gegaan..

Vrijdag zijn we naar Figueras geweest om het Dali museum te bezoeken. Wat een prachtig museum, en wat een groot kunstenaar! Intrigerend om te zien hoe hij zijn fantasie de vrije loop laat en hiermee koppelingen maakt die er niet zijn, om tot de meest bizarre, fantasierijke creaties te komen. Het was de 2 uur heen en (2 uur) weer met de trein zeker waard.

Op het lijstje ‘Toeristische Must see's' van Karin stond ook nog Gaudi's Casa Batlo. Na een heel duur entree kaartje gekocht te hebben en zich door een rij van Japanners en Amerikanen gewurmd te hebben stond zij 10 minuten later ineens in de het dood stille Casa Batlo, waar elke Jappanner en Amerikaan vergezeld van een gidsende oortelefoon zich aan dit meesterstaaltje van Gaudi stond te vergapen. Natuurlijk heeft zij hier goed aan mee gedaan en als een echte toerist betaamt heel veel foto's gemaakt..

En natuurlijk hebben we de afgelopen dagen afscheid genomen van iedereen die ons hier dierbaar is geworden. Moeilijk hoor, we hebben zoveel leuke mensen ontmoet! Veel gezellige afspraakjes met mensen en vrijdag gaf Franzi, een Duitse vriendin van ons een ‘Fairytales & gangster-feestje'. Ons zelf geprobeerd in een bizarre creatie te hijsen, maar we werden ver overtroffen door de partyanimals Franzi & Dana zelf..

Nadat we een afscheidsdrankje met Bob, een Nederlander die naar Barcelona is geëmigreerd, hadden gedronken, bleek dat hij een briljante oplossing heeft gevonden om met het fietsendiefstal probleem van Barcelona om te gaan. Bob gebruikt 2 grote solide uiziende sloten die hij gewoon los kan trekken!?!? Geen sleutel voor nodig en dit werkt al 5 jaar prima!

Op 1 december hebben we het huis van Montse bij de Sagrada Familia verlaten en zijn we naar een hostel in Raval verhuisd. Interessant om de laatste dagen in deze wijk door te brengen. Volgens de reisgidsen hip & trendy, maar in ons ogen blijft Raval de shabby, alternatieve wijk van BCN, met zijn Paki's, Algerijnen, criminaliteit en prostituees maar óók met veel leuke barretjes.

Zaterdagavond hebben wij zelf een feestje gegeven genaamd; ‘We're still in BCN-party'. Zijn lekker uit wezen eten, doorgegaan naar een gezellig barretje en afgesloten in een van de vele clubs die Barcelona rijk is.

Ons laatste uitstapje was de Verdi bioscoop in de erg leuke wijk Gracia, waar we de film Chloe gezien hebben. De film was leuk en een laatste avondje in Gracia nog leuker. Mochten we nog weer eens in BCN gaan wonen dan is deze wijk een goede kanshebber. Maar voor nu gaan we ons eerst weer focussen op alles wat ons dierbaar is in Nederland :-)

Barcelona, gracias por todos y hasta pronto!

richard post

was een goede tijd voor beide, nieuwe cultuur, nieuwe mensen...voor herhaling vatbaar.
karin weer terug naar quarijn, ik bij de buren aveant
het gaat jullie goed

groet