karinenpeter.reismee.nl

Barcelona..

Barcelona...

Een half jaar wonen wij nu in Barcelona. Midden in de stad en we vinden het geweldig! Alles in de buurt, van bar, restaurant, bioscoop en winkelstraten tot strand, zee en architectonische hoogstandjes, zo om de hoek. Elke dag komen we langs de Sagrada Familia, en we zijn van die prachtige kerk gaan houden. Ondanks haar honderden toeristen en hijskranen. Barcelona bruist, dat merk je als je op een zondagmiddag in stadspark Ciutadella zit en de mensen hun ding ziet doen met jongleerballen, tapdansen en touwlopen. We houden van de vele straatmuzikanten. De hang spelers in Barri Gotic, Parc Quell en in het park. De straatbandjes die je zomaar overal aantreft en allerlei soorten muziek maken, van imitaties van The Doors tot zigeunerachtige muziek. Elke dag genieten we van de internationale sfeer, mensen die overal vandaan komen, met totaal verschillende levens achter de rug en als gemeenschappelijke deler: Genieten van het leven in Barcelona.

Ook houden we van het gevoel dat we altijd en onmiddellijk iets zouden kunnen gaan doen, mochten we dat willen. Er is altijd wel wat te beleven. Voor ons is het stadsgevoel compleet als we ons op onze Bicing, (die krakende, gammele stadsfiets waar altijd iets aan mankeert, maar wat de pret niet mag drukken) door de stad verplaatsen. De geluiden van de mensen om ons heen, de auto´s en de bussen, beelden van mensen die zich door de stad verplaatsen in een tempo die ons op dag 1 overdonderde, geven ons nu energie en het gevoel dat we leven!

Een half jaar Barcelona, tijd voor wat zelfreflectie.. Wij zijn nogal een vreemde eend hier in de Barcelonese bijt. Met ons koophuis in Nederland, een 9 jarige relatie, serieuze banen achter de rug en een leuke familie/vriendenkring waar we heel veel waarde aan hechten. De meeste mensen die we ontmoeten zijn hier na een stage, studie of promotie in Barcelona blijven hangen, zijn vaak single en fladderen van kroeg naar kroeg en van baan naar baan, de wereld over. Geen binding met Nederland en ze zien wel waar de wind hun brengt...

Voor ons is dat anders. Karin is dringend nodig op haar werk in Nederland en we hebben besloten om begin december weer naar huis te gaan. Op 6 december vertrekt ons vliegtuig terug. Dit keer een enkeltje, helaas.

Tijd om ons leventje in Barcelona eens onder de loep te nemen en de balans ons te maken.

Frustratie Top 5: Wat gaan we niet missen in Barcelona

• 1) Met stip op numero uno, de hondenpoep op de straten. Jakkie, wanneer leren hondenbezitters het nu eens om dit op te ruimen!
  • 2) De containers voor ons huis die midden in de nacht rond een uur of 2 (ELKE nacht) geleegd worden met het lawaai van een krakende, piepende locomotief die aan het eind van zijn latijn is.
  • 3) De Bicing waar zo vaak wat aan mankeert van trappers die spontaan van je fiets afvallen, tot een slag in het wiel, lekke band, of simpelweg een leeg fietsenrek of een vol fietsenrek waardoor je je fiets niet binnen de tijd kwijt kunt.
  • 4) De dure supermarkten óf zijn die in Nederland gewoon zo goedkoop?
  • 5) Ons huis, het huis van Montse. Na problemen met de airco, lekkage in de badkamer, de ketel, schilderijen die naar beneden vallen en handvaten van deuren die loslaten zijn we daar nu echt wel klaar mee.

Wat gaan we wél missen

• 1) Alle leuke mensen die wij hebben ontmoet, zij vertegenwoordigen Europa, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten.
  • 2) Het buitenleven, de zon, de zee & het strand
  • 3) Het geluksgevoel wat we krijgen als we slenteren door de straten van de oude stad met zijn authentieke straatjes, winkeltjes en mensen.
  • 4) Ciutadella op zondagmiddag. ‘Ons' hippie-park met jonglerende, touwlopende, gymnastiekende, en tapdansende mensen. Met zijn djembe's, gitaren en andere muziekinstrumenten, zoals Karin's favoriete Hang!
  • 5) Het fietsen door de stad en de ‘Sagrada Familia'. Eén van de meest impostante bouwwerken (ja, pa echt waar!) ooit gemaakt, en deze als ‘gewoon' stadsbeeld te beschouwen.
  • 6) De simpele gesprekjes met de bejaarde inwoners van Barcelona, die je ontmoet op straat.
  • 7) De energie die je krijgt door deel uit te maken van de steeds maar voortdurende stroom van auto´s, bussen en fietsen die zich verplaatsen door de stad.
  • 8) De mogelijkheid om altijd iets onmiddellijk te kunnen doen en te beleven, mochten we dat willen.
  • 9) De heerlijke Tapas.
  • 10) En nog heeeeeel veel meer!

Maar het wordt nu toch echt tijd om de komende weken afscheid te nemen van Barcelona. Ons Barcelona. De zonnige, bruisende, vrolijke stad waar het leven plaatsvindt op straat en niet in de huizen, de stad waar altijd wel iets leuks te beleven valt. Barcelona, we gaan je missen!

Berry & Winny

echt aftellen nu.... :-( maar hier in holland ontvangen we jullie met open armen ;-) tot snel...

veel liefs uit het bijna witte holland.... :-0

Berry & Winny

Heidi

Mooi verhaal!!!! En na een weekend barcelona kan ik me helemaal voorstellen dat jullie van deze stad zijn gaan houden!!!

Maar ik ben ook zo blij dat jullie fijn weer terug komen!

Kus Heidi

Kirsten

Super mooi geschreven verhaal.
Ik kan mij helemaal voorstellen dat het vertrek dubbel aanvoelt.
Maar ik moet wel zeggen dat ik het super leuk en gezellig vind om straks weer met Karin te kunnen kletsen in Nederland!!!
Geniet ze nog even met volle teugen van het mooie Barcelona!!!
Liefs Kirsten

Erna Laclé

Hoi Karin en Peter,

Leuke en mooie verhalen!! Geniet nog even van die mooie stad in dat heerlijke land.

Voor jullie het weten genieten jullie weer van kou en sneeuw, hier in de Países Bajos.

Groetjes

Erna

Linda

Hoi Peter en Karin,
Wat een geweldige stad is het toch, ik kan me zooooooo erg voorstellen dat jullie het gaan missen. Geniet er nog heel veel van, wij hebben het maar een weekendje meegemaakt. Maar ik mis zelfs dat weekend, stiekem een beetje verliefd geworden op Barcelona ;-) En jullie gezelligheid missen we natuurlijk ook.
Tot gauw en geniet van die geweldige stad.
Liefs Linda

Gerrie

Lieve schatten, dat jullie genieten.. dat is een ding wat zeker is.. en dat jullie van de stad houden wil ik ook geloven en dat jullie er vaak aan zullen denken en misschien er een paar dagen naar toe gaan ook.Maar als jullie daar langer zouden blijven wordt het ook gewoon en zouden jullie ons allemaal.. ouders, familie, vrienden en alle lieve mensen om jullie heen enorm gaan missen en wij jullie...kortom..wij zijn allemaal weer blij als jullie weer in ons koude kikkerlandje zijn. Geniet volop van de laatste week, slurp alles op zodat wij van jullie verhalen kunnen genieten.
Hele dikke knuffels Steef en Gerrie

Kirsten

Lieve Peter en Karin,

Jeetje wat gaat de tijd snel, een half jaar al weer... Ga genieten van jullie laatste dagen in het mooie Barcelona. Neem alles goed in je op en kom dan maar weer thuis in het koude en witte nederland.

Liefs
Jeroen, Kirsten en Jette